وبلاگ

بهترین روش های نگهداری گز اصفهان

نگهداری گز اصفهان

در  مقاله «نگهداری گز اصفهان» از وبلاگ مادرجون قصد داریم بعد از مروری کوتاه بر روی ویژگی های گز به روش های نگهداری آن بپردازیم.

گز اصفهان و ویژگی های آن

گز یک شیرینی ارگانیک معروف و محبوب اصفهانی می باشد. از آنجایی که این شرینی خوشمزه ارگانیک است در تولید این شیرینی خوشمزه از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود. در واقع در گز از مواد طبیعی همچون شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام، پسته، هل، گلاب، عصارهٔ گز انگبین و عسل استفاده می شود. یک شیرینی گز را زمانی می‌توان مرغوب دانست که تردی آن میانه بوده و چسبنده و خیلی نرم یا خیلی سفت نباشد. این نوع گز در دهان حل می‌شود و نیازی به جویدن خسته کننده آن نیست. لازم به ذکر از گز ها بر اساس برش و نحوه تولید بر چندین دسته تقسیم می شوند که در انواع گز اصفهان به آن پرداخته ایم.

روش های نگهداری گز اصفهان

 

عوامل تخریب گز

گز اصفهان به واسطه ارگانیک بودن و نداشتن مواد نگهدارنده راحت تر از موارد زیر اثر گرفته و کیفیت خود را از دست می دهد.

گرما

گرما دشمن ردیف اول بافت گز می باشد. این عامل  در ابتدا باعث از دست رفتن بافت نرم گز شده و آن را پفکی یا خشک می کند. همچنین گرما شرایط مناسبی را برای رشد و نموی باکتری ها و عوامل فساد ایجاد می کند.

رطوبت

رطوبت بالا دوست باکتری ها و قارچ ها و دشمن مواد غذایی است. این عامل برای بعضی از گز های حساس تر مانند گز آردی به شدت آسیب زا بوده و به راحتی باعث فاسد شدن آن می شود.

نور آفتاب

نور آفتاب علاوه بر دارا بودن گرمای زیاد حاوی نور فرابنفش نیز می باشد. این دو عامل خود برای خشک کردن و از بین رفتن بافت گز کافی می باشد.

روش های نگهداری گز اصفهان

در ابتدای امر باید گفت که بعضی از گز ها همچون گز آردی به واسطه حساسیت بیشتر نسبت به عوامل خارجی باید دقیق تر نگهداری شود و استثنا هایی در امر نگهداری وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم.

نگهداری گز اصفهان در کوتاه مدت و میان مدت

گز برای دوام آوردن تا زمان انقضا نیاز به دمای 25 درجه و رطوبت پایین دارد. البته دما برای گزهای آردی باید زیر 20 در باشد. یعنی به طور کلی گز باید در دمایی پایینتر از دمای اتاق نگهداری شود. برای اینکه این شرایط را برای گز فراهم کنید باید آن را در ظرف آکبند گز یا ظرف دردار در یخچال یا مکان های دور از منابع رطوبت و گرما نگه دارید.

نکات نگهداری گز اصفهان

 

نگهداری گز اصفهان در بلند مدت

اگر قصد دارید گز را حتی بیشتر از تاریخ انقضایش نگه دارید. لازم است آن را بدون باز کردن پوشش رویی جعبه در فریزر قرار دهید. اگر پلاستیک جعبه را باز کردی یا گز آردی خریداری کرده اید نگران نباشید، گزها را در ظرف دردار گذاشته و درون فریزر قرار دهید. به علت فریز شدن گز این محصول رطوبت خود را از دست نداده و فاسد نمی شود. در انتها لازم به ذکر است برای اینکه گز از حالت فریز شود و قابل استفاده باشد باید آن را نیم ساعت قبل از مصرف از یخچال خارج کنید.

جمع بندی

اگر چه نحوه نگهداری گز اصفهان خیلی مهم و حائز اهمیت است ولی کیفیت گز نیز بسیار تاثیر گذار است. در نتیجه در انتها توصیه می کنیم از عرضه کننده های معتبر گز خرید کنید تا علاوه بر بهره بردن از کیفیت بالا بتوانید گزهای خود را به مدت طولانی تر نگهداری کنید. سوغات مادرجون از جمله گروه های معتبری است که با سابقه ای طولانی در زمینه عرضه گز اصفهان فعالیت می کند شما می توانید برای خرید گز اصفهان به صفحه تماس با ما مراجعه کرده یا از طریق صفحه خرید گز اقدام کنید.

امیدوارم مقاله نگهداری گز اصفهان به شما کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *