وبلاگ

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی

در این مطب به نکاتی در خصوص خرید و استفاده از ظروف مسی می پردازیم.

یکی از ظروف پرکاربرد در پخت مواد غذایی از گذشته تاکنون ظروف مسی هستند. پخت و پز در ظروف و سرویس‌های مسی باکیفیت و زیبا می‌تواند بسیار لذت‌‌‌‌‌‌‌‌بخش باشد، ضمن اینکه استفاده از این ظروف برای پخت و پز فواید بسیاری برای حفظ سلامتی ما دارد.

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی

موقع خرید ظروف مسی این موارد را بخاطر داشته باشید :

درخشان و براق بودن

ظروف مسی اصل بسیار براق و درخشان هستند. اگر در هنگام خرید ظروف مسی متوجه شدید که این ظروف تیره و کدر بوده و برق و درخشش لازم را ندارند، مطمئن باشید که بی‌‌‌‌‌‌‌‌کیفیت هستند.

وزن مناسب

وزن ظروف مسی اصل نباید سبک باشد. این موضوع نشان می‌دهد که در تولید آنها از ورقه‌‌‌‌‌‌‌‌های نازک استفاده شده که دوام بالایی ندارند، به‌خصوص اگر قصد خرید قابلمه مسی یا دیگر ظروف پخت و پز را دارید باید به وزن این ظروف و ضخامت ورقه به‌کار رفته در تولید آن توجه کنید.

صاف و یک‌‌‌‌‌‌‌‌دست بودن سطح ظروف

سطح داخلی و بیرونی ظروف مسی باید کاملا صاف باشد و هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌گونه خراشیدگی، پوسته‌‌‌‌‌‌‌‌پوسته شدگی، سوراخ، خوردگی و یا فرورفتگی در آن به چشم نخورد.

کیفیت قلع‌‌‌‌‌‌‌‌ اندود

میزان کیفیت سفیدکاری داخل ظروف مسی باید بالا باشد، یعنی داخل ظروف به‌‌‌‌‌‌‌‌طور یک‌‌‌‌‌‌‌‌دست سفید شده و هیچ لک و سیاهی نداشته باشد و کاملا براق و درخشان و سفید باشد.

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی 2

کیفیت چکش‌‌‌‌‌‌‌‌زنی

این‌‌‌‌‌‌‌‌کار باید بسیار منظم، یک‌‌‌‌‌‌‌‌دست و باظرافت باشد. معمولا چکش‌‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که با دست انجام می‌شود زیباتر و در عین حال گران‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند.

کیفیت قالب‌‌‌‌‌‌‌‌زنی

قبل از خرید ظروف مسی توجه داشته باشید که قالب آنها یک‌‌‌‌‌‌‌‌دست و دقیق باشد. درب ظروف به‌راحتی روی آن قرار گیرد و دستگیره‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاملا محکم در محل خود جوش‌‌‌‌‌‌‌‌کاری شده باشد.

خرید از فروشگاه‌های معتبر

یکی از مواردی که در هنگام خرید همواره باید در نظر بگیرید این است که از فروشگاه‌هایی خرید کنید که شناخته شده و معتبر باشند و کیفیت محصولات خود را ضمانت می‌کنند.

یکی از مواردی که تمایل افراد را برای استفاده از این ظرف‌ها کاهش داده است، وجود شایعات زیاد پیرامون روش استفاده از ظروف مسی است.

برخی از افراد عقیده دارند که مراقبت از این ظروف بسیار دشوار است؛ اما این شایعه پایه و اساس درستی ندارد. توجه کنید اگر روش استفاده از ظروف مسی را به‌درستی یاد گرفته باشید، این ظروف عمر طولانی‌تری از ظرف‌های چدن و آلومینیوم دارند و تا سال‌ها برای شما کار می‌کنند.

برای استفاده از ظروف مسی این موارد را مد نظر داشته باشید :

از بین بردن رنگ‌ها و لکه‌ها

روش استفاده از ظروف مسی بسیار ساده است. اولین قدم این است که رنگ‌ها و لکه‌ها را از روی این ظروف پاک کنید. یک‌تکه لیمو را از وسط ببرید و آن را در مقداری نمک فرو کنید. لیموی آغشته به نمک را روی ظرف مسی که می‌خواهید تمیز کنید، بمالید. نمک به‌عنوان ساینده عمل می‌کند و به از بین بردن لکه‌ها و رنگ‌ها کمک می‌کند. پس از تمیزشدن لکه‌ها، آن را با آب معمولی بشویید و حتما آب اضافی را پاک ‌کنید.

حفظ درخشندگی

برای درخشان و براق‌کردن قسمت خارجی ظروف مسی می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از رب‌گوجه، رب انار، رب آلوچه و یا هر رب ترش دیگری استفاده کنید. مقداری از این رب‌‌‌‌‌‌‌‌ها را روی سطح ظروف مسی بمالید و پس از چند دقیقه با سیم یا اسکاچ آن را کاملا تمیز کنید.

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی 3

می‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از مخلوط آبلیمو و یا آبغوره همراه با نمک نیز استفاده کنید. این ترکیب را روی سطح خارجی و مسی ظروف بزنید و پس از چند دقیقه با اسکاچ بشویید. با این روش ظروف مسی شما مانند روز اول براق و درخشان خواهد شد.

یکی دیگر از روش‌های برق انداختن سطح ظروف مسی، استفاده از مخلوط سرکه و جوش‌شیرین است. از این ترکیب روی ظروف مسی بمالید و پس از چند دقیقه با اسکاچ کامل بکشید.

با ترکیب مقداری آرد سفید، نمک و سرکه یک خمیر روان تولید کنید و آن را روی سطح ظروف مسی خود بمالید. این ترکیب نیز ظروف مسی شما را به طرز فوق العاده‌ای برق می‌‌‌‌‌‌‌‌اندازد.

شستشوی ظروف مسی

برای تمیزکردن ظروف مسی ابتدا اجازه دهید که ظرف کاملا خنک شود و سپس آن را بشویید.

هرگز این ظرف‌ها را برای مدت طولانی در آب غوطه‌ور نکنید. این کار باعث کدرشدن مس می‌شود. اگر به دنبال افزایش طول عمر ظروف مسی هستید، هرگز این کار را انجام ندهید.

ظروف مسی را در داخل ماشین ظرف‌‌‌‌‌‌‌‌شویی قرار ندهید، پس از شستشو، سریع آنها را خشک‌کنید.

داخل ظروف مسی را سیم نکشید. این کار به قلع‌‌‌‌‌‌‌‌اندود داخلی آسیب می‌رساند. اگر ته ظروف لایه بسته، درون آن آب بریزید و اجازه دهید تا جدا شود، پس از آن با یک اسکاچ نرم داخل قابلمه مسی را بشویید.

استفاده از محصولات پاک‌کننده مناسب

هرگز از مواد اسیدی یا بازها برای تمیزکردن ظروف مسی استفاده نکنید. روش استفاده از ظروف مسی این‌گونه است که برای تمیزکردن ظروف مسی خود باید از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید از پولیش مخصوص مس هم استفاده کنید.

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی 4

انتخاب شعله مناسب برای پخت

باید قابلمه یا ‌تابه را روی شعله‌‌ای قرار دهید که به‌اندازه ظرف شما باشد. اگر ظرف را روش شعله‌ای قرار دهید که خیلی بزرگ است، شعله‌ها می‌توانند کناره‌های ظرف را در حین پخت از بین ببرند و باعث آسیب به ظرف شوند.

استفاده از حرارت کم برای پخت

مس، فلزی بسیار رساناست؛ به همین دلیل بسیار سریع گرم می‌شود. هنگام پخت‌وپز با این ظرف‌ها روی شعله گاز، باید با حرارت ملایم‌تری نسبت به آن‌چه قبلا استفاده می‌کردید، غذا را بپزید.

اگر روکش داخلی تابه یا قابلمه شما از جنس قلع باشد، باید مراقب حرارت بالا باشید. نقطه ذوب قلع بسیار پایین و ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد است. اگر ظروف مسی به این دما برسند، قلع ذوب می‌شود و حباب می‌زند.

استفاده نکردن از هم زن فلزی

به دلیل شکنندگی قلع، برای هم‌زدن غذا در ظروف مسی از هم‌زن یا کفگیر فلزی استفاده نکنید. برخورد فلزات با قلع باعث ایجاد خش روی ظروف مسی می‌شود.

استفاده نکردن از تابه‌های مسی برای سرخ‌کردن

همان‌طور که بالاتر ذکر کردیم، پوشش قلع در دمای پایین ذوب می‌شود. اگر افزایش طول عمر ظروف مسی برای شما مهم است، از سرخ‌کردن گوشت در حرارت بالا در این ظروف خودداری کنید.

نگهداری نکردن مواد غذایی اسیدی در ظروف مسی

از نگهداری مواد غذایی اسیدی مانند لبنیات و گوشت داخل این ظرف‌ها خودداری کنید.

شناسایی ظروف‌مسی اصل از غیر اصل

ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای این کار سوال پرسیدن از افراد کاربلد در این زمینه است. برای مثال مسگران قدیمی که مهارت بالایی در شناسایی این ظروف دارند، می توانند به شما کمک کنند.

اما گاهی اوقات شاید خودتان بخواهید ظروف مسی اصل از غیراصل را بشناسید. پس در اولین قدم بهتر است به ظاهر کار دقت کنید. معمولا ظروف مسی اصل به رنگ قرمز درخشان و براق هستند، که نشان از خلوص مس به کار رفته در آن است. اما ظروف مسی غیر اصل به رنگ زرد مات هستند و جنس به کار رفته در آن ها ترکیبی از مس و برنج به نسبت یک به دو خواهد بود.

مس اصل جذب آهن‌‌‌‌‌‌‌‌ربا نمی‌شود. اگر آهن‌‌‌‌‌‌‌‌ربا به ظروف مسی چسبید، متوجه خواهید شد که تقلبی است. اگر بعد از تمیز‌کردن ظروف مسی خود با مخلوط سرکه و نمک و یا رب، رنگ آن تیره شد، بدانید که این ظروف اصل نیستند.

نکات خرید و استفاده از ظروف مسی 5

سخن پایانی

در این مطلب، ابتدا مهم‌ترین نکات خرید ظروف مسی با کیفیت را بیان کردیم. در ادامه مواردی برای استفاده بهتر ظروف مسی و افزایش طول عمر آنها ارائه شد.

فروشگاه اینترنتی صنایع دستی سوغات مادرجون، عرضه کننده انواع ظروف مسی با کیفیت تزئینی مانند ظروف مسی فیروزه‌‌‌‌‌‌‌‌کوب، مس و خاتم‌، مس و پرداز است. برای اطلاع بیشتر از محصولات و ظروف مسی موجود در این فروشگاه، به بخش تماس با ما فروشگاه مراجعه کنید.

بسیاری از شهرهای ایران در حوزه مسگری فعالیت دارند که از جمله آنها می‌توان به اصفهان، کاشان، زنجان، کرمان، شیراز و غیره اشاره کرد. در این میان شاید بیش از همه نام ظروف مس زنجان و اصفهان به گوش‌‌‌‌‌‌‌‌تان خورده باشد.

شهر زنجان بیشتر ظروف پخت و پز نظیر قابلمه مسی، تابه و غیره تولید می‌کند؛ این در حالی است که اصفهان بیشتر تولیدکننده ظروف مسی فیروزه‌‌‌‌‌‌‌‌کوب، خاتم‌‌‌‌‌‌‌‌کاری، قلم‌‌‌‌‌‌‌‌کاری شده و دکوری است. تنوع این مدل از ظروف دکوری و زینتی در زنجان کم‌‌‌‌‌‌‌‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *