وبلاگ

سوغات اصفهان چیست؟

سوغات اصفهان

همراه ما باشید با مقاله «سوغات اصفهان» از وبلاگ مادرجون تا به بررسی سوغاتی اصفهان بپردازیم.

در مورد اصفهان

اصفهان، یکی از کلان شهرهای تاریخی در مرکز ایران و مرکز استان اصفهان است. این شهر دارای سه میراث ثبت شده یونسکو بوده و از قدمت تاریخی 3000 ساله برخوردار است. اکثر آثار باستانی باقیمانده در این شهر مربوط به بعد از ورود اسلام به ایران می باشد. این شهر سومین شهر پرجمعیت ایران بوده و میزبان گروه های صنعتی متفاوتی می باشد. شهر اصفهان به واسطه آنکه سالها در مرکز توجه شاهان و سیاستمداران قرار داشته، دارای آثار زیبای تاریخی فرهنگی زیبایی می باشد. تنوع سوغات اصفهان به حدی بالا است که غیر ممکن است سلیقه ای را راضی نکرده یا نیازی را پوشش ندهد.

برای مطالعه بیشتر در مورد اصفهان روی آن کلیک کنید.

خوراکی های سوغات اصفهان

در این بخش می خواهیم به محصولاتی بپردازیم که شما می توانید از برای عزیزانتان به سوغات ببرید.

گز اصفهان

غیر ممکن است اسم سوغات اصفهان به میان بیاید و حرفی از گز نشود. قدمت این شیرینی خوشمزه به دوران صفویه بر می گردد. در آن زمان برای تهیه آن از درختچه گز انگبین استفاده می کردند. در نتیجه این شیرینی خوشمزه به گز معروف شد. گز دارای گونه های مختلفی است معروفترین آنها عبارتند از:

گز آردی: این گونه از گز مانند گز های لقمه ای تولید می شود با این تفاوت که در مرحله ای برای جلوگیری از خشک شدن و حفظ رطوبت گز آن را در آرد می غلتانند. همین مورد باعث می شود که این گونه از گز ماندگاری بالایی داشته و به دندان ها نچسبد. تنها اشکال این گونه از گز آن است که استعمال آن نسبت به گز های دیگر سخت تر است چرا که مقدار زیادی آرد بر روی آن وجود دارد.

گز لقمه ای: این مورد رایج ترین نوع گز به حساب می آید به حدی که اکثر افراد با شنیدن نام گز به یاد این نوع می افتند. این نوع از گز در اندازه های کوچک تر نسب به دیگر گز ها تولید و بسته بندی می شود.

گز برشی یا سکه ای: این نوع از گز تا حد زیادی شبیه گز آردی می باشد با این تفاوت که اندازه آن کوچکتر بوده و آغشته به آرد نمی باشد.

گز اصفهان

پولکی اصفهان

پولکی یکی از محبوبترین و پر طرفدارترین سوغاتی های اصفهانی است. این آبنبات خوشمزه از آب، شکر و سرکه سفید تهیه می شود و با زعفران، اسانس،پودر نارگیل، لیمو و ... تزئین و طعم دار می شود. توصیه ما به شما خرید پک هایی است که شامل طعم های متفاوتی از پولکی ها می باشد.

پولکی اصفهان

سوهان عسلی

هر چند سوهان را سوغات قم می دانند اما سوهان عسلی اصفهان از این مقوله جداست. این نوع از سوهان از شکر، عسل، گلاب، زعفران خلال پسته و بادام تهیه می شود. از تفاوت های این سوهان با سوهان قم می توان به بافت ترد تر، نازک تر و مغزیجات بیشتر در آن اشاره کرد. این سوهان خوشمزه اکثرا به صورن برش خرده و مانند پولکی با چایی صرف می شود.

سوهان

 

نبات

عده زیادی نبات را سوغات مشهد می دانند. اما این خوراکی را می توان به عنوان سوغات اصفهان نیز به حساب آورد. این خوراکی خوشمزه علاوه بر مصرف خوراکی دارای مصرف دارویی نیز می باشد. نبات اصفهان در انواعی مانند زعفرانی، لیمویی، نعنایی، دارچینی، زیره، آویشن و لیمویی تولید و مصرف می شود.

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی از جمله شیرینی‌هایی است که اگر یک بار آن را امتحان کنید، شیفته آن می‌شوید. این شیرینی دارای بافت نرم و طعم بی‌نظیری می باشد. این شیرینی با طعم های مختلفی مانند وانیلی، کاکائویی و زعفرانی تولید و مصرف می شود.

جوز قندی

این خوراکی نسبتا گران از گونه ای هلو به نام آلگ تهیه می‌شود که دارای طعم شیرین و ترش است. البته؛ میوه‌هایی نظیر انجیر هم در تهیه این شیرینی استفاده می‌شوند. این خوراکی خاص، سوغاتی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند یک خوراکی مقوی به ارمغان ببرند چرا که نسبت به جچم خود دارای کالری بالایی بوده و خوراکی مناسبی برای ورزشکاران می باشد.

صنایع دستی اصفهان

حال که خوراکی های خوشمزه اصفهان را شناختیم وقت آن است که به هنر دست صنعتگران قانع، خوش ذوق و هنرمند اصفهانی بپردازیم.

خاتم کاری

هنر خاتم‌کاری شامل کنار هم چیدن اشکال چندضلعی به دست آمده از چوب، استخوان تر و فلز برنج می باشد و دارای ظرافت و زیبایی بسیاری است. ترکیب هنرمندانه این اشکال تصاویر زیبا و جذابی به وجود می‌آورد. جعبه، جاقلمی، ظرف‌هایی مثل شکلاتخوری، آینه، تخته نرد، لوازم اداری ساعت و... از جمله تولیدات خاتم کاری می باشد. در خاتم‌کاری تصاویری از طبیعت بسیار متداول است. در برخی موارد طرح‌هایی از مکان‌های تاریخی اصفهان هم در آثار خاتم‌کاری دیده می‌شود. این هنر در زمان صفویه در اصفهان رواج یافت. در اصل شیرازی ها مخترع این هنر زیبا می باشند اما هنر و ظرافت بالای صنعتگران اصفهانی باعث شد تا این محصول جزو سوغات اصفهان نیز به حساب بیاید.

شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه خاتم کاری سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

خاتم کاری اصفهان

 

میناکاری

به هنر هنر ایجاد نقوش با کمک اکسید فلز ها و نمک ها بر روی فلزاتی مانند مس، نقره و طلا مینا کاری می گویند. پیشینه این هنر به بیش از دو هزار سال قبل باز می گردد. امروزه این هنر با رنگ آبی استفاده شده بر روی ظروف شناخته می شود. هنر مینا به واسطه طرح ها و نقوش زیبا و ظریفی که دارد در بین گردشگران ایرانی و خارجی طرفداریان زیادی دارد.

شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه میناکاری سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

میناکاری

فیروزه کوبی

این هنر شامل تزئین کردن وسایل مسی با فیروزه می باشد. زادگاه این هنر در واقع نیشابور مشهد بوده و به خاطر رونق صنعت مسگری در اصفهان این هتر به هم اصفهان منتقل شده است. شیرینی خوری، آجیل خوری، زیور آلات، گلدان کشکول، شربت خوری، تنگ، سینی و بشقاب از جمله تولیدات این صنعت به حساب می آید.

شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه فیروزه کوبی سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید

فیروزه کوبی

 

ملیله کاری

به هنری می گویند که در آن با مفتول های نازک نقره دست به ساخت ظرفهای زیبا می زنند. سینی، قندان، گیره استکان، گل سینه، جا قاشق، جا دستمال و سرویس های چای خوری و شربت خوری تعدادی از محصولات تولیدی در این زمینه هستند. ملیله کاری از سوغات اردبیل، زنجان و بروجرد نیز محسوب می شود.

شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه ملیله کاری سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

ملیله کاری

 

مس و پرداز

به هنر نقاشی بر روی ظروف مسی مس و پرداز می گویند. این هنر در واقع از هنر میناکاری الهام گرفته شده و از جمله هنر های مدرن به حساب می آید. آجیل خوری، شکلات خوری، قندان، گلدان، تنگ و شیرینی خوری از جمله تعدادی از تولیدات هنرمندان این عرصه است.

شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه مس و پرداز سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

مس و پرداز

 

مس و خاتم

به هنر پیاده سازی خاتم بر روی ظروف مسی مس و خاتم می گویند. تنوع محصولات این عرصه مشابه محصولات فیروزه کوبی می باشد. این دسته از محصولات دارای دو نوع تمام خاتم و نیمه خاتم تقسیم می شود. شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه مس و خاتم سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

مس و خاتم

 

قلمکار

به هنر چاپ زدن یا نقش زدن روی پارچه هنر قلمکاری یا چیت سازی می گویند. از جمله شناخته شده ترین محصولات این عرصه می توان به سفره های زیبای قلمکار اشاره کرد اما محصولات این عرصه به سفره محدود نشده و امروزه در صنعت مد نیز کاربرد دارد. دوره اوج این صنعت نیز در عصر صفویه و به واسطه توجه سران دولت صفویه رقم خورد اما سابقه و قدمتت این هنر به پیش از صفویه می رسد.

قلمکار اصفهان

 

ترمه

ترمه از جمله منسوج های زیبای ایرانی است که طرفداران خاص خود را دارد. این منسوج زیبا از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند تهیه می شود. از آنجایی که الیاف ترمه دارای تراکم بالایی می باشند مقاومت و عمر بالایی نسبت به دیگر پارچه ها دارد. دوران اوج این محصول به زمان به صفویه بر می گردد و تا پیش از آن نیز بافته می شده است. شما می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه ترمه سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

ترمه اصفهان

 

کیف های سنتی

این دسته در واقع زیر مجموعه بخشهایی همچون ترمه و قلمکار می باشد. تنوع بالای محصولات این گروه از سوغات اصفهان باعث شده که بتواند از پس نیاز های تمام افراد خانواده در هر رده سنی بربیاید. می توانید این دسته از محصولات را هم اکنون از صفحه کیف سنتی سوغات مادرجون مشاهده کرده و سفارش دهید.

کیف سنتی

جمع بندی

شاید باور نکنید اما هنوز سوغات اصفهان تمام نشده تعداد سوغاتی های اصفهان به حدی بالا است که اگر بخواهیم آنها را معرفی کنیم باید کتابی با نام سوغات اصفهان بنویسیم. با این وجود لازم است توصیه ای در آخر داشته باشیم. از آنجایی که امروزه کلاهبردارن و شیادان زیادی وارد این صنعت شده اند توصیه ما به شما این است که از گروه هایی معتبری مانند سوغات مادرجون اقدام به خرید کنید.

امیدوارم مقاله سوغات اصفهان به شما کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *