وبلاگ

12 نکته مهم در خرید و نگهداری ظروف میناکاری

خرید و نگهداری ظروف میناکاری

در خرید و نگهداری ظروف میناکاری به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ اگر تصمیم گرفته اید که از ظروف ارزشمند و زیبای میناکاری برای تزئین خانه و محل کار خود استفاده کنید یا این ظروف را به عزیزانتان هدیه بدهید اما با مواردی که در زمان خرید ظروف میناکاری باید به آنها توجه داشته باشید آشنایی کامل ندارید، پس با ما همراه باشید تا با 12 نکته مهم در خرید و نگهداری ظروف میناکاری آشنا شویم.

میناکاری چیست ؟

میناکاری یکی از هنرهای صنایع دستی است. اصفهان بعنوان قطب اصلی میناکاری در ایران، استادان مطرح و برجسته این هنر صنایع دستی را در خود جای داده است.

معمولا میناکاری روی ظروف مسی انجام می‌شود که البته بر بروی ظروفی از جنس نقره، طلا، سفال و سرامیک هم ارائه می‌شود. رایج ترین روش میناکاری، مینای نقاشی است در این روش، ابتدا ظروف انتخاب شده، با رنگ سفید لعاب‌کاری می‌گردد. سپس سطح لعاب کاری شده برای پخت و تثبیت رنگ لعاب، در کوره با دمای حدود 700 درجه سانتیگراد قرار داده می‌شود. لعاب‌کاری و پخت یکبار دیگر هم تکرار می‌گردد (البته با لعاب مرغوب تر و زمان پخت کمتر)

در این مرحله سطح لعاب کاری شده که زمینه سفید دارد، توسط هنرمند میناکار با قلم‌گیری، نقاشی شده و سپس در کوره با دمای 400 درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شود. رنگ‌هایی که برای میناکاری به کار می‌روند نسوز هستند و عمدتا از پودر اکسید فلزات تشکیل می‌شود.

در ادامه با نکات مهم خرید و نگهداری ظروف میناکاری آشنا می‌شویم.

خرید و نگهداری ظروف میناکاری 2

نکات خرید ظروف میناکاری

1- کیفیت مواد اولیه :

از آنجایی که مس با کیفیت وزن بیشتری دارد، ظروف میناکاری که از ظروف مسی هستند، باید وزنشان متناسب با نوع ظرف باشد. اگر این ظروف را در دست گرفتید و سبک‌تر از وزن ظروف مسی مورد انتظار بود، یعنی از مس با کیفیت در ساخت ان استفاده نشده که در نهایت با مرور زمان، منجر به از دست رفتن شکل اولیه ظروف خواهد شد. ضمن اینکه ظروف مسی بی کیفیت ارزان‌تر هم هستند.

2- شکل ظاهری :

سطح ظروف میناکاری بایستی براق، شفاف و صیقلی باشد. اگر سطح این ظروف خشن و زیر باشد به این دلیل است که ظرف در کوره با حرارت بیستر از حد قرار گرفته یا به مدت زیادی در کوره حرارت دیده و لعاب آن سوخته است. دلیل دیگر زبری سطح این ظروف، استفاده از رنگ‌های بی کیفیت است.

در هنگام خرید ظروف میناکاری دقت کنید که روی ظرف و لعاب پشت آن، ترک، رنگ پریدگی، حباب، پوسته و حفره نداشته باشد. همچنین قسمت‌های زاید و اضافی و لبه‌های تیز در ظرف مشاهده نکنید.

سطح اتکای ظروف مینا، باید یکدست و کاملا صاف باشد.

خرید و نگهداری ظروف میناکاری 3

3- الگو و رنگ‌آمیزی :

نقوش بکار رفته در ظرف میناکاری باید دارای اصالت ایرانی باشد (در این ظروف اغلب از نقش خطایی، پرداز، اسلیمی، گل و مرغ استفاده می‌شود)

ظروف دارای تنوع زیاد در طراحی و رنگ‌آمیزی دارای ارزش هنری بالاتری هستند.

از آنجایی که در زیر مجموعه‌های رنگ قرمز یا بنفش از پودر طلا برای ساخت این رنگ‌ها استفاده می‌شود، این ظروف قیمت بالاتری دارند.

دقت کنید که رنگ‌ها در ظرف میناکاری ترکیب نشده، رنگ نقاشی و تزئین مینا و غلظت لعاب مینا در همه سطوح کار، یکنواخت و یکسان و دارای یک قطر باشد.

4- شناسه و هویت :

در هنگام خرید ظروف میناکاری و بصورت کلی هر اثر هنری، از هویت آن اثر مطلع شوید. مواردی مانند اینکه ظرف مینا کجا تولید شده؟ خالق آن چه کسی است؟ در چه تاریخی تولیده شده است؟ برند ارائه کننده آن چیست؟ آیا کیفیت محصول ضمانت شده است؟

خرید و نگهداری ظروف میناکاری 4

5- ضمانت کیفیت :

تولیدکنندگان معتبر آثار هنری و صنایع دستی، کیفیت و ماندگاری محصولات خود را ضمانت می‌کنند. در هنگام خرید به این مورد هم توجه کنید.

نکات نگهداری ظروف میناکاری :

1- از آنجایی که احتمال شکستن ظروف سفال و سرامیک میناکاری، نسبت به ظروف فلزی میناکاری بیشتر است، لذا این ظروف به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

2- در هنگام جابجایی ظروف میناکاری آنها را داخل فوم یا نایلون حبابدار قرار دهید.

3- اگر ظروف میناکاری شما در اثر ضربه دچار ترک خوردگی شد، برای جلوگیری از بیشتر شدن ترک خوردگی هر چه سریع‌تر آن را مرمت کنید.

4- مواد اسیدی مانند سرکه و آبلیمو به رنگ میناکاری آسیب می‌رساند لذا از نگه‌داری این مواد، درون ظروف میناکاری خودداری کنید.

5- ظروف میناکاری به عنوان ظروف مصرفی شناخته نمی‌شود بلکه این ظروف یک محصول لوکس بوده و در تزئین منزل و محل کار، کاربرد دارند.

6- برای جلوگیری از سوختن رنگ مینا، ظروف میناکاری را در معرض حرارت مستقیم قرار ندهید.

7- در تمیز کردن ظروف میناکاری، از تماس اجسام تیز با ظروف بپرهیزید چون باعث ایجاد خراش و از بین رفتن رنگ آنها خواهد شد. با یک اسفنج نرم و آب گرم این ظروف قابل شستشو هستند. توجه داشته باشید که در صورت شستشوی این ظروف با آب، بلافاصله آنها را با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنید. البته بهتر است بجای شستشوی این ظروف نفیس با آب، برای تمیز کردن آنها از یک پارچه مرطوب استفاده شود.

خرید و نگهداری ظروف میناکاری 5

جمع بندی :

در این مقاله با 12 نکته مهم در خرید و نگهداری ظروف میناکاری آشنا شدیم. با دقت در مواردی مانند کیفیت، شکل ظاهری، الگو و رنگ آمیزی، اصالت و ضمانت ظروف میناکاری، می‌توانیم یک خرید مطمئن و موفق از ظروف میناکاری داشته باشیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص معیارهای انتخاب فروشگاه اینترنتی صنایع دستی، مقاله بهترین فروشگاه اینترنتی خرید صنایع دستی را مطالعه کنید. اگر می خواهید ظروف و لوازم میناکاری اصفهان را با کیفیت خوب خریداری کنید می توانید به فروشگاه سوغات مادرجون مراجعه کنید. امیدواریم که با رعایت نکات خرید و نگهداری ظروف میناکاری این مقاله، بتوانید برای مدت زمان بسیار طولانی، این ظروف نفیس را در اختیار داشته باشید و یا حتی هدیه دهید.

  1. سیما گفت:

    مقاله و توضیحات عالی بود .فقط حیف سایت شما هنوز ظروف میناکاری نداره.ولی توضیحات شما عالی بود حتما برای خرید اقدام میکنم

    1. تیم تحریریه سوغات مادرجون گفت:

      میتونید از صفحه اینستاگرام ما اقدام به خرید کنید
      https://instagram.com/soghatmadarjoon?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *