وبلاگ

برای شب یلدا چه کار کنیم

ایده جذاب و جدید با پک شب یلدا

شب یلدا یا شب چله، یکی از مهم‌ترین جشن‌ها و رویدادهای مرتبط با آغاز فصل زمستان و بهار است و در جای‌جای ایران باستان جشن گرفته می‌شد. این جشن در روز آخرین شب پاییز، به مدت شبانگاهی تا طلوع خورشید روز بعد برگزار می‌شد و باعث شادی و خوشحالی مردم می‌شد. ایرانیان بر این باور بودند که تاریکی، نماد اهریمن و روشنایی نمادی از خیر و نیکی است. به همین دلیل در آخرین شب پاییز که تاریکی طولانی تر است برای از بین رفتن اهریمن جشن می گرفتند. روزهای بعد از سی ام آذر طولانی تر می شود که به معنای پیروزی خورشید و نور بر تاریکی است.

ایده جدید و جذاب با پک شب یلدا

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا به دوران باستان بازمی‌گردد و به عنوان یکی از جشن‌های پیش از اسلام در ایران شناخته می‌شود. اصل واژه "یلدا" از زبان پهلوی گرفته شده است و به معنای "تولد" و "روز تولد" است. در باورهای ایرانی باستان، شب یلدا به عنوان روز تولد مهرآسا، خدای خورشید و نور، در نظر گرفته می‌شد.

در مراسم شب یلدا، خانواده‌ها به همراه یکدیگر جمع می‌شوند و در اطراف آتشی به نام "جشن آتش" می‌نشینند. در این شب، معمولاً میوه‌ها، آجیل، حلوا، شیرینی‌ها و غذاهای خاصی مانند آش رشته و کله پاچه سرو می‌شود. همچنین، شعر و آوازهای ایرانی خوانده می‌شود و مراسم‌های خاصی نیز در برخی مناطق برگزار می‌شود.

یلدا به عنوان یکی از رویدادهای مهم در فرهنگ ایرانی، همچنان توسط مردم در سراسر کشور گرامی‌داشته می‌شود و نشان از ارتباط عمیق مردم ایران با تاریخ و فرهنگ خود دارد.

شب یلدا

برای شب یلدا چه کار کنیم؟

وقتی به شب یلدا نزدیک می شویم همه ما برای آماده شدن برای آن به تکاپو می افتیم و هرکس ایده ای متفاوت برای برگزاری این جشن دارد. در این بخش نیز ما چند ایده را ذکر می کنیم که شما به فراخور سلیقه خود می توانید از میان آنها انتخاب کنید.

چیدمان جشن شب یلدا

در این زمینه می توانید از برخی موارد سنتی استفاده کنیم تا حس اصالت و قدمت این جشن نشان داده شود. در ابتدا برای ظروف پذیرایی می توانید از مواردی همچون ظروف فیروزه کوبی، ظروف میناکاری، ظروف مس و خاتم، ظروف مس و پرداز، خاتم کاری و ظروف ملیله کاری استفاده کنید. پارچه‌های ترمه و قلمکار نیز می توانند انتخاب خوبی برای رومیزی و سفره باشند. در سفره آرایی نیز می وانید از خوراکی ها به عنوان عامل تزئینی بهره ببرید به عنوان مثال می تون کدو را با مقداری نمد و تور به شکل یک عروس و داماد در آورد یا با تور و مقداری پفیلا آدم برفی درست کرد.

ایده سنتی شب یلدا

خوراکی های شب یلدا

می توانید از تنقلات سالم و سنتی مانند آجیل، میوه، کشمش، نخودچی، بادام زمینی، بادام، تخمه کدو، بادام هندی، پسته، لبو، میوه های خشک شده و انواع تخمه استفاده کنید یا به سراغ خوراکی های متفاوت تری مانند پفیلا، پفک، چیپس، شکلات، پاستیل و ... بروید. این موضوع به ذائقه و شما و مهمانانتان مربوط می شود و شما حتی می توانید از ترکیب این دو مورد نیز استفاده کنید.

تم سنتی شب یلدا

هدیه ببرید

اگر قرار است به دیدن کسی بروید یا جایی دعوت هستید. رسم ادب آن است که هدیه ای تهیه کرده و به میزان پیشکش کنید در این زمینه توصیه می کنم سری به هدایای مناسبتی ما بزنید.

سرگرمی های شب یلدا

 موسیقی محلی و سنتی: آهنگ‌های زمستانی و ایرانی را پخش کنید و برای دوستان و خانواده خود موسیقی زنده اجرا کنید. حتی می توانید این مورد را به یک بازی تبدیل کرده و از دیگران بخواهید ادامه آهنگ را بخوانند.

بازی های تخته ای: با استفاده از بازی هایی مانند تخته نرد، شطرنج، مار و پله، منچ، کارت بازی و دیگر بازی های فکری سرگرمی جذاب و مفرحی برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

شعرخوانی و قصه‌گویی: شب یلدا می‌تواند فرصتی مناسب برای شعرخوانی و قصه‌گویی باشد. مرسوم است که در این شب فال حافظ گرفته شود و اشعاری خانواده شود. در این شب می توانید برای یکدیگر قصه های جذاب زندگی خود یا کتاب ها را بازگو کنید.

مراسم آتش بازی: یکی از سنت‌های شب یلدا، آتش بازی است. می‌توانید یک آتش بازی کوچک را در فضای بیرونی یا در محیطی مناسب و با احتیاط برگزار کنید. این مراسم نمادی از تمدن ایران باستان است و به شب یلدا جشن و شادمانی می‌بخشد.

شب‌زنده‌داری و صبحگاهی: در شب یلدا می‌توانید تا دیروقت شب بیدار بمانید و با دوستان و خانواده خود شب‌زنده‌داری داشته باشید. صبحگاهی نیز از جشن‌های سنتی شب یلدا است که صبح زود برگزار می‌شود.

ایده جدید و جذاب با پک شب یلدا

موارد شب یلدا را از کجا تهیه کنیم؟

بهتر است اکثریت موارد را آنلاین خریداری فرمایید تا در زمان و انرژی صرفه جویی کرده و هم در شلوغی بازار گیر نکنید. از جمله مراجع غیر حضوری فروش این محصولات می توان به سایت سوغات مادرجون اشاره کرد با خرید از این مجموعه علاوه بر بهره بردن از بهترین و استثنایی ترین محصولات از قیمت های فوق العاده و گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات سوغات مادرجون نیز بهره ببرید. فقط کافی است روی سوغات مادرجون کلیک کرده یا به صفحه اینستاگرام سوغات مادرجون سر بزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *