وبلاگ

بهترین راه های تمیز کردن ظروف مسی

بهترین راه های تمیز کردن ظروف مسی

با مقاله «بهترین راه های تمیز کردن ظروف مسی» از وبلاگ مادرجون خدمت شما هستیم. در ابتدای امر پس از پرداختن به حساسیت های ظروف مسی به نکات تمیز کردن ظروف مسی می پردازیم.

چرا ظروف مسی سیاه می شود؟

این موضوع به خاصیتی فلزی مس و تمایل به اکسید شدن آن بر می گردد. در واقع وقتی این فلز با رطوبت و اکسیژن در تماس باشد اکسید شده و رنگ زیبای مس به رنگ سبز مایل به سیاه تبدیل شده و رنگ آن تیره می شود. این امر در آشپزخانه ها به دلیل رطوبت بالاتر سریع تر اتفاق می افتد.

بهترین راه های تمیز کردن ظروف مسی

در این بخش سعی شده راه حل ها بر اساس ساده ترین تا پیچیده ترین دسته بنده شود.

شستن ظروف مسی

 

سس کچاپ

ساده ترین روش ممکن برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از سس گوجه فرنگی می باشد در این روش بر روی نقاط سیاه شده مس سس کچاپ مالیده و به مدت چند دقیقه صبر کنید. بعد از مدتی ظرف را شسته و خشک کنید. به واسطه اسیدی بودن سس گوجه فرنگی و افزودنی های آن ظرف شما براق می شود اما این خاصیت گذرا است برای حفظ آن می توانید از پولیش روغن زیتون و موم که در انتهای مقاله ذکر شده است استفاده ببرید.

ماست

در این روش نیز از خاصیت اسیدی ماست استفاده می شود پس بهتر است ماست مورد استفاده اسیدی تر بوده یا به اصطلاح ترش باشد. در این روش مانند روش رب گوجه ماست را بر روی نقاط سیاه شده ضماد کرده و چند دقیقه ای صبر می کنیم و بعد ظرف را شسته و با پولیش موم و روغن زیتون ذکر شده در انتهای مقاله از سیاه شدن مجدد مس جلوگیری می کنیم.

سرکه و آرد

نصف فنجان سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری آرد مخلوط کنید تا خمیری لطیف بدست آید. خمیر را با یک کهنه بر روی سطح مس کشیده و مدتی به آن مهلت دهید. ظرف را شسته و خشک نمایید.

شستشوی ظروف مسی

سرکه و نمک

سرکه سفید و نمک را با هم مخلوط کنید تا یک مخلوط خمیری شکل بدست آید. خمیر به دست آمده را با استفاده از پارچه نرم بر روی سطح مسی پخش کنید. اگر که با ظرف یا زیورآلات ظریف مسی کار می کنید یا کثیفی در نقاط غیر قابل دسترس جمع شده می توانید با کمک گرفتن از یک مسواک و خمیر به دست آمده آن را تمیز کنید. در انتها نیز ظرف را به خوبی بشورید و با یک دستمال آن را خشک کنید. این روش برای سیاهی های زیر قابلمه ها نیز کاربرد دارد.

لیمو و نمک

یک لیمو را از وسط نصف کرده از محل برش آن در نمک فرو ببرید، سطح برش خرده را بر روی سطح سیاه شده مس بکشید.

لیمو و جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را در ظرفی ریخته و آرام آرام به آن آبلیموی تازه اضافه کنید تا محلولی خمیری تشکیل شود. در ابتدای امر خمیر کف می کند نگران نباشید این موضوع امری طبیعی است در مرحله بعد خمیر بدست آمده را با استفاده از قلم مو یا دستمال بر روی سطح مسی بکشید. در آخر نیز ظرف را شسته و خشک کنید.

تهیه جلاسنج خانگی

آخرین راه تمیز کردن ظروف مسی تهیه جلادهنده خانگی می باشد. برای تهیه آن به سه چهارم لیوان سرکه یک چهارم لیوان آبلیمو و نصف فنجان آب را به اضافه مقداری پودر لباسشویی در یک ظرف ریخته و مخلوط کنید. حال با یک اسفنج یا اسکاچ نرم مقداری از ماده بدست آمده را بر روی سطح مسی بکشید و مدتی به آن استراحت دهید. در مرحله آخر نیز ظرف را شسته و خشک کنید.

چگونگی حفظ رنگ ظروف مسی

یکی از مهمترین نکات بعد از برق انداختن و تمیز کردن ظروف مسی حفظ این خواص است . در این زمینه لازم است چند نکته را رعایت کنید ولی ما در این مقاله کاملا به آن نمی پردازیم زیرا در مقاله «نکات خرید و استفاده از ظروف مسی» کاملا به آن پرداخته ایم. در واقع در اینجا قصد داریم به نحوه تهیه پولیش موم و روغن زیتون و چند نکته نگهداری ظروف مسی بپردازیم.

  • ظروف مسی را در مکان های خشک و خنک نگهدارید. رطوبت و دمای بالا هر دو دشمن درجه یک ظروف مسی هستند.
  • بعد از تمیز کردن ظروف مسی آنها را خشک کنید.
  • در صورتی که قصد استفاده طولانی مدت از ظروف مسی را ندارید. آنها را سلفون پیچ کنید.

پولیش ظروف مسی

پولیش موم و روغن زیتون

یک قاشق غذاخوری موم عسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بر روی حرارت قرار می دهیم. محلول بدست آمده را ابتدا بر روی یک سطح کوچک امتحان کنید بعد از مطمئن شدن از کیفیت محلول آن را بر روی ظروف مسی امتحان کنید. این پولیش ساده برای لعاب دادن به محصولات چوبی نیز کاربرد دارد.

جمع بندی

در انتها لازم به ذکر است که اگر محصولات مسی را به درستی نگهداری و استفاده کنید و نکاتی ذکر شده را رعایت فرمایید ظروف شما سالیان سال برای شما کار کرده و زینت بخش مجالس شما و عزیزانتان می شوند.

امیدوارم مقاله «بهترین راه های تمیز کردن ظروف مسی» به شما کمک کرده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *