وبلاگ

سفره هفت سین نمایی از فرهنگ کهن

سوغات مادرجون

سفره هفت سین

سفره هفت سین از نخستین دقایق تحویل سال و شروع جشن نوروز در خانواده های ایرانی بر روی زمین یا میزپهن می شود وتا روز سیزدهم نوروز نیز جمع نمی شود. خوان نوروزی در نزدیک کردن اعضای خانواده و گردآوردن آنها به دورهم و نشستن بر سر سفره نوروزی نقش و اهمیت بسیار زیادی دارد.

ایرانیان هر جا که باشند در سفر و حضر و در راه دور و نزدیک، می کوشند تا خود را پیش از تحویل سال به خانه برسانند و با بقیه اعضای خانواده بر سر سفره نوروزی حضور داشته باشند.چون باور دارند اگر کسی در سر سال تحویل در خانه و بر سر سفره نباشد تا آخر سال از خانه و خانواده دور و آواره خواهد بود.

به طور کلی خوان نوروزی نقش مهم و برجسته ای در ایجاد وحدت و وفاق همبستگی میان اعضای خانواده ایفا می کند.

در سفره هفت سین معمولا هفت جزء که با حرف سین آغاز می شوند قرار می گیرد که شامل سیب، سبزه، سماق، سرکه، سمنو، سماق وسکه است.

هر کدام از این سین ها دارای نمادی است.

سنجد نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است.

سیب نماد سلامتی است.

سبزه نشانه خرمی و شادابی و خوش اخلاقی است.

سمنو مظهر صبر و مقاومت و عضوعدالت و قدرت است.

سیر به نشانه دست نگه داشتن از تجاوز به سفره هفت سین راه یافته تا پای را از گلیم خود بیرون ننهیم. سیر نماد مناعت طبع است.

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.

سماق نماد صبر و بردباری و تحمل دیگران است.

در کل این سفره نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت و مانند آنها یاد می شود.

بعضی ها هم اعتقاد دارند این اجزاء به خدایان ایران باستان، بالاخص آناهیتا و سپندارمزو ایزدبانوهای آب و خاک سرچشمه می گیرند.

تزئین سفره هفت سین

سفره هفت سین از جلوه های اصیل نوروز خصوصا در میان خانواده های ایرانی است و مردم تمام تلاششان را می کنند تا بهترین و تاثیرگذارترین وسیله برای هر چه زیباتر شدن سفره استفاده کنند.

در ادامه با معرفی محصولات سوغات مادرجون برای زیباترشدن سفره هفت سین تان آشنا می شوید.

معرفی محصولات برای تزئین سفره هفت سین

در سفره هفت سین علاوه بر سیب ، سرکه و سماق و…معمولا از شیرینی، آجیل، نقل، شکلات و گل هم استفاده می شود و چه بسا اگر در ظروف زیبا و شیک قرار داده شود، قطعا می تواند حال و هوای عید نوروز را زیباتر کند، حال به معرفی محصولات فوق العاده صنایع دستی سوغات مادرجون آشنا می شوید که طراحی بسیار جذابی دارد .

  • آجیل خوری
  • قندان
  • گلدان
  • شیرینی خوری

در این نوشته به چند نمونه ظروف برای سفره هفت سین را مشاهده کردیم، اگر نظری در مورد هر یک از طرح های بالا داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین حتما این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آماده سازی سفارشات :

  • جهت آماده سازی سفارشات شما عزیزان از انواع محصولات خاتم کاری صنایع دستی سوغات مادرجون جهت دکوراسیون، اداری و یا جهیزیه می توانید با شماره ۰۹۰۲۹۹۹۲۲۶۲( سرکار خانم کاظمی ) در واتساپ پیغام دهید.
  • دوستان و عزیزانی که فروشگاه و یا سفارش ارگانی و تعداد بالا دارند می توانند با شماره ۰۹۱۳۷۳۰۰۶۶۷ (جناب آقای توکلی ) در واتساپ و یا به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنند .

نحوه ارسال سفارشات :

  • با شما عزیزان هماهنگ می شود . از طریق پست – تیباکس و یا باربری بسته به شرایط  و خواست  شما خدمتتان ارسال می گردد
  • به امید تولیدات، ایده های متنوع و متفاوت – سفارشات شما و خدمت به شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *