وبلاگ

تفاوت خاتم سازی با خاتم کاری

خاتم کاری

خاتم سازی و خاتم کاری

خاتم سازی و خاتم کاری دو کلمه نزدیک بهم هستند ولی با دو معنای کاملا متفاوت . تفاوتی در چند صد صفحه اما بیشتر مخاطبان بین این دو کلمه اختلافی نمی بینند و هر دو هنر را یکی می دانند در صورتی که برای شناخت یک محصول ساخته شده خاتم کاری اول باید با هنر خاتم سازی آشنا شوید . خاتم سازی هنرپیچیده ای می باشد با خلاقیت های بسیار ظریف و بالا که با سلیقه ی هنرمند خاتم ساز مواجه است . خاتم ساز با پیچش انگشتان خود در کنار هم و با محصولات غیر قابل استفاده این هنر و این محصول کاربردی را خلق می کند که هیچ گونه دستگاه پیشرفته ای قادر به خلق چنین محصول پیشرفته ای نمی باشد.

خاتم سازی تشکیل شده از استخوان شتر و یا گاو و چوب درختان کِوِج که بصورت رنگ شده و سلیقه ای آماده می شود و فلز برنج مفتول و مثلث شده .

مرحله آماده سازی گل خاتم :

  • ابتدا باید استخوان شتر و یا گاو را در آبجوش حسابی و به مدت چندین ساعت جوشانده تا تمام چربی های داخل و سطح استخوان ها گرفته شود و استخوان مورد نظر سفید و یکدست در بیاید . این استخوان ها در مرحله بعد باید بصورت ورقه ای برش بخورد و از این برش ها و با ظرافت بالای استاد برش کار این ورقه ها بصورت مثلث هایی ریر به ابعاد 1 میلیمتر در 1 میلیمتر تا نهایت 2 میلیمتر در 1 میلیمتر آماده شوند . برای آماده شدن چند شاخه چند میلیمتری استخوان برای ساخت گل خاتم سازی شده زمان و زحمت بسیار زیادی کشیده می شود.
  • در مرحله دوم برای آماده سازی کردن گل خاتم سازی باید چوب های درخت زالزالک و یا کوج را بصورت ورقه ای برش داده شود و ورقه های این چوب را استاد برشکاربصورت مثلث های یک تا 3 میلیمتر آماده می کند و بعد از برش چوب ها بصورت مثلثی شکل در داخل دیگ آب رنگ شده , طبق سلیقه استاد خاتم ساز ؛ چوب ها رنگ میشوند و آماده برای مرحله گلسازی خاتم .
  • مرحله سوم جهت آماده سازی و آماده کردن گل خاتم سازی ؛ آماده کردن سیم های برنجی می باشد ، سیم های برنجی وقتی تحویل گرفته میشوند بصورت مفتول های گرد 5 میلیمتری می باشند که برای آماده شدن رشته ای باید ابتدا گرم شوند و کشیده تا بسیار نرم شود و آماده برش و رشته شدن . این مفتول های برنجی با رنده های مخصوص رشته ای میشوند و به اندازه یک میلیمتر در یک میلیمتر آماده میشوند .
  • بعد از آماده شدن این سه مرحله استاد خاتم ساز با پیچش انگشتان خود و قرار دادن سیمهای برنجی و استخوان ها و چوب های رنگ شده در کنار همدیگر بیش از هزاران مدل گل خاتم سازی را آماده می کند . آماده کردن گل های خاتم سازی شده بستگی به سفارش استاد خاتم کار می باشد که برای محصول ساخته شده ی انتخابی خود چه مدل گل و با چه آب و رنگی را می خواهد آماده کند ..

نکته قابل توجه و بسیار مهم خدمت شما عزیزان این است که بدانید هرچه گل خاتم سازی بکار رفته داخل یک محصول کار شده و آماده بازار ، سیم برنجی و یا استخوان آن بیشتر باشد کیفیت آن بالاتر می رود و اختلاف قیمتی آن بیشتر می شود.

آشنایی با هنر خاتم کاری :

خاتم کاری هنری دست ساز بوده که به دست استاد کار هنرمند با ذوق و سلیقه فراوان و با صبر و شکیبایی بی اندازه ؛ محصولات بسیار زیبا و کاربردی را خلق می کند (نمی سازد!!) برای آماده کردن یک محصول خاتم کاری شده چندین مرحله کار انجام داده میشود.

خاتم کاری بر روی ظروف چوبی
  • در مرحله اول استاد خاتم کار طبق محصولی که در نظر دارد گل خاتم خود را به استاد خاتم ساز سفارش می دهد تا آماده کند . تا آماده شدن سفارش گل , استاد خاتم کار ؛ چهارچوب زیر ساخت محصول خود را آماده می کند ؛ که زیر ساخت ها شامل (قاب -ساعت – جعبه های جواهری – شطرنج – تخته نرد-جای قرآن – رحل قرآن- شکلاتخوری – ست های اداری و …. می باشد.
  • بعد از آماده شدن چهارچوب و یا زیر ساخت محصول مورد نظر ،استاد ختم کار با تحویل گل های آماده شده باید گل ها را به مرحله فشار رسانده و با دستگاه مخصوص گل ها را با چوب های ورقه ای با جنس چوب گردو , نارنج و یا عناب طبق سلیقه زیر دستگاه تحت فشار قرار دهد و بعد از مرحله فشار یک قامه گل ایجاد می شود و این قامه از یک دسته گل 72عددی تشکیل می شود که بعد از آماده شدن قامه باید با اره ای بسیار تیز و مخصوص بصورت ورقه های یک میلیمتری برش داده شود که این کار باید توسط استاد کار قامه بر انجام شود.

نکته اینکه : تعداد گل های داخل قامه بستگی به نوع گل دارد و اندازه ورقه ای مورد استفاده امکان دارد تعداد کمتر یا بیشتر باشند.

  • بعد از مرحله برش قامه تعدادی بین 75 تا 85 عدد ورقه گل خاتم آماده میشود که استاد خاتم کار این ورقه ها را که تشکیل شده از حاشیه -تره و شل می باشد بر روی سطح محصول مورد نظر می چسباند و یک کار بسیار زیبا را با هنرمندی بالا خلق می کند .

اکثر محصولات به سفارش بوده و سطح آنها یا تماما خاتم می شود و یا همراه با نقاشی یا مینیاتور طراحی میشود.

  • محصولات بعد از آماده شدن به مرحله پلی استر می روند و بعد از خشک شدن پلی استرو کنترل نهایی ، مستقیم وارد بازار می شوند مثل ( شکلاتخوری -انواع جادستمال و جا قاشق و سطل و سرویس های اداری خاتم کاری ….)؛  بعد از مرحله پلی استر یک سری محصولات به مرحله جیر کاری داخل و کف محصول می رسد که داخل جعبه ها و زیر کار جیر می شود(مثل جعبه های جواهرات و جا قرآنی و …) و آماده ارائه به بازار. انواع قاب و ساعت نیز بعد از مرحله پلی استر و کنترل نهایی به مرحله مونتاژ رسیده و بعد از مونتاژ صفحه ساعت ، پلاک قلمزنی و… وارد بازار می شود.

موارد پر فروش این محصولات که شامل موارد زیر می باشد :

  •  جای دستمال کاغذیجای کارد و چنگال و ست های جهیزیه خاتم کاریسطل خاتم کاریست های اداری خاتم کاری و انواع شکلاتخوری خاتم و جا قرآنی خاتم می باشد بسیار چشم گیر و قابل استفاده می باشند .
  • انواع ساعت ها (ساعت خورشیدی – ساعت های ستاره ای – ساعت های تمام خاتم صلیبی و ساعت های هشت گوش مینیاتوری نیز بسیار زیبا و کاربردی می باشد .
  • انواع قاب های خاتم اعم از قاب های سایز برگه های A4 و قاب های صلیبی با پلاک قلمزنی – قاب های مینیاتوری 6 سانتی و انواع قاب های 3 تا 20 سانتی ) موارد استفاده زیادی  دارند .
  • ظروف مس و خاتم که این ظروف بسیار زیبا و جنبه تجملاتی دارند , این ظروف بسیار زیبا و شکیل هم  به عنوان دکوری و هم به عنوان کاربردی استفاده میشوند . این ظروف تولیدات بسیار بالایی دارند که در قسمت مس و خاتم سایت بصورت مفصل به آن پرداخته شده است .

آماده سازی سفارشات :

  • جهت آماده سازی سفارشات شما عزیزان از انواع محصولات خاتم کاری صنایع دستی سوغات مادرجون جهت دکوراسیون، اداری و یا جهیزیه می توانید با شماره 09029992262( سرکار خانم کاظمی ) در واتساپ پیغام دهید.
  • دوستان و عزیزانی که فروشگاه و یا سفارش ارگانی و تعداد بالا دارند می توانند با شماره 09137300667 (جناب آقای توکلی ) در واتساپ و یا به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنند .

نحوه ارسال سفارشات :

  • با شما عزیزان هماهنگ می شود . از طریق پست – تیباکس و یا باربری  بسته به شرایط  و خواست  شما خدمتتان ارسال می گردد.

به امید تولیدات، ایده های متنوع و متفاوت – سفارشات شما و خدمت به شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *